
HOE DAN!? Het is de meest gestelde vraag van afgelopen weken. Mensen denken dat er een uitmuntend marketingapparaat achter de verkoop van onze amuseboekjes van ‘Nooit Af in het Onderwijs’ zit. En wellicht is dat ook zo. Al hoewel; veel simpeler dan gedacht. Ingrediënten: Drie digitale middelen, een netwerk en €0,00.
Als we erbij vertellen dat de 25.000 bestellingen al binnen waren, terwijl wij het boekje nog moesten schrijven, gaat er helemaal een wenkbrauw omhoog. HOE DAN!?
Omdat we er van overtuigd zijn dat iedereen kan wat wij deden, delen we in dit blog ons stappenplan.
1. In maart vroeg een onderwijsbestuurder of het boek op 5 oktober af kon zijn. Hij wilde het graag aan zijn leraren uitdelen op de Dag van de Leraar. De dag kwam dichterbij, maar met steeds meer zekerheid wisten we dat het niet klaar zou zijn. (Wat wil je ook met zo’n complex veld als het onderwijs!)
2. We bedachten een list! Want, het momentum laten gaan van 5 oktober leek ons zonde.
3. We kozen ervoor om een amuseboekje te maken; een voorproefje op het werkelijke boek. Een trigger met de grootste thema’s daarin verwerkt. Dit amuseboekje wilden we verkopen aan alle schoolbesturen van Nederland, zodat íedereen op 5 oktober een amuseboekje zou hebben. Ons doel zetten we op de verkoop van 250.000 amuseboekjes (zoveel leraren telt Nederland).
4. Om dit voor elkaar te krijgen gebruikten we drie digitale programma’s die allemaal gratis zijn: Mailchimp, Typeform en Sociale Media.
Mailchimp: Is een programma dat gebruikt kan worden om nieuwsbrieven te maken. Typeform: Is een programma dat gebruikt kan worden om vragenlijsten mee te maken. Sociale Media: Zijn netwerkende platformen die als vliegwiel kunnen dienen om berichten snel te verspreiden.
We maakten een bestelformulier op typeform en schreven een nieuwsbrief in mailchimp met onze wens daarin, wie we zijn, waar het boek overgaat en waarom het ons fan-tas-tisch leek als dit idee ging lukken. In de nieuwsbrief plakten we de link naar het bestelformulier.
5. We zochten al ons contacten met betrekking tot onderwijs; dit waren mensen die we kenden van projecten, lezingen, sessies, trainingen, opleidingen en gewoon van verjaardagsfeestjes en burenborrels (onderschat nooít de onverwachte schakels!) Hier waren we níet bescheiden in (een belangrijk detail). ‘Nooit Af‘ bestond natuurlijk al, als boek. De mensen op onze lijst waren een mix van mensen die ‘Nooit Af’ wel èn niet kenden.
6. Er stonden 500 mensen op onze adressenlijst. We verstuurden op 1 juli 2017 om 20.36 uur naar al die mensen de nieuwsbrief. Tegelijk plaatsten we het bericht op alle sociale media kanalen (twitter, facebook en linkedin). Hierdoor ging het bericht op datzelfde moment naar ongeveer 40.000 mensen.
7. Toen gingen we op vakantie; Martijn heerlijk met zijn liefsten naar de zon en het strand, Annette naar een aantal hoge bergen om overheen te wandelen.
8. Op 6 augustus bekeken we de bestellingen. Op dat moment waren er 20.000 bestellingen binnen. Een saillant detail is dat het héle amuseboekje toen nog geschreven moest worden… 😉
9. We begonnen met het schrijven van 5.000 woorden voor het amuseboekje. En deelden onze ervaringen op sociale media, zodat de mensen bleven zien dat wij met een boekje bezig waren (en op het idee kwamen om te bestellen).
10. Op 15 augustus hadden we 25.000 amuseboekjes verkocht! 10% van alle leraren zou er eentje krijgen! We maakten een nieuwe nieuwsbrief in mailchimp, die we naar alle mensen op onze adreslijst stuurden en naar alle boekhandels in Nederland. (Het leek ons opeens grappig als het boekje ook in de winkel zou liggen).
Obstakel: Een situatie met Typeform dat geen automatische bevestigingsmail naar de besteller stuurde. Hierdoor raakten een aantal bestellers in de war en vroegen zich af of het wel goed gegaan was. Als we een automatische bevestiging wilden sturen, moesten we een betaald jaarabonnement op Typeform nemen. Maar, dat wilden we niet. Om dit op te lossen, schreven we een apart tekstje, dat we als laatste vraag in het gratis formulier plakten. We legden hierin uit dat Typeform niet aan bevestigingen doet, maar dat mensen er op konden vertrouwen.
11. Tegelijkertijd waren we nog steeds het amuseboekje aan het afschrijven.
12. En we schreven nog even door.
13. Eind augustus stuurden we onze tekst naar twintig mensen uit allerlei sectoren en achtergronden die met ons mee lazen.
14. We ontvingen hun reacties en redigeerden de tekst voor het amuseboekje.
15. Op 18 september hadden we 30.000 amuseboekjes verkocht! Op diezelfde dag ging ons boekje naar drukker. We stuurden een laatste nieuwsbrief naar alle mensen die amuseboekjes besteld hadden. Zo bleef iedereen op de hoogte en tegelijk liepen de bestellingen door.
16. Op 2 oktober ontvingen we 50.000 amuseboekjes in Haarlem en verstuurden we er 30.000 naar allerlei scholen en organisaties in het land. We kozen ervoor om 50.000 boekjes te laten drukken, zodat de bestellingen konden doorlopen. (vandaag zitten we al op 35.000 verkochte amuseboekjes). Missie geslaagd!
BONUS. De amuseboekjes moesten we natuurlijk nog wel versturen. We kozen ook hierin de makkelijkste weg: Alle boekjes kwamen in doosjes van 250 stuks. Dit hadden we met de drukker afgesproken. Om het overzichtelijk te houden, konden mensen alleen bestellingen plaatsen in groottes van… 250 stuks. Voila! We hoefden op die manier niets te tellen, opnieuw in te pakken, of ingewikkeld te doen. Sticker er op en versturen maar!
Wat valt hierin op? We maakten geen uitgebreid plan, maar kozen een simpele en effectieve route met gebruik van een paar digitale middelen, die we verbonden aan ons netwerk en namen een gok. Dat laatste is van essentieel belang, omdat je heel vaak blijft hangen in mitsen en maren, terwijl je toch niet kan voorspellen of iets werken gaat. Wij hebben, na die eerste dag in juli, nooit meer gesproken of gedacht aan 250.000 amuseboekjes. Door zó groot iets neer te zetten, weet je dat de sfeer er omheen, ook groots is. Dat kan niet anders. Stel, we waren daarna heel strak en vastomlijnd onszelf aan die 250.000 gaan vasthouden, dan waren we teleurgesteld geweest met elke uitkomst. Terwijl het daar niet om ging. We wilden graag ons verhaal laten lezen, aan zoveel mogelijk mensen. Nu zijn we énorm blij, omdat we in zes weken tijd 10% van alle leraren bereikt hebben! Dat werkt beter dan je vasthouden aan een te rechtlijnig plan.
Daarnaast is ons netwerk uiteraard een meevaller. Maar, we zijn er van overtuigd dat iedereen zijn netwerk kan vergroten als het idee maar goed en duidelijk is. Dat kunnen we allemaal! Dus, HOE DAN? Men neme een netwerk, drie gratis digitale middelen, een beetje tijd en een pakketje energie!